Joaquín
Mª Aguirre (UCM)
Dos
publicaciones egipcias, Mada Masr y Egypt Independent recogen lo que podría ser
un gigantesco escándalo que envolvería al Ministerio del Interior y a los militares por la
"perdida" de millones de dólares sin control que habrían salido de
las arcas y no habrían regresado jamás perdidas en cuentas privadas. Ambos
medios reproducen con diferente extensión un artículo publicado por Africa Confidential, el 26 de mayo y que está circulando intensamente.
Así recoge
Mada Masr la presentación del caso:
One sunny day last March, Egyptian government
auditors walked past the concrete barricades surrounding the Ministry of
Interior. There, they sought to ferret out irregularities from the ministry's
financial records, among them allegations that seven unnamed senior officials
at the Interior Ministry used state funds to distribute nearly US$12 million in
bonuses to themselves. Before the auditors could inspect the records, they were
thrown off the premises.
Eight months later, the audit chief complained
to Egypt's new president and prime minister that Interior Ministry staff
burgled a room his auditors used to investigate the ministry, stealing
investigative records and notebooks. In a memo, the audit chief said the
ministry justified the break-in with Egypt's “war on terror,” claiming that how
it spends state cash must be kept a state secret.
The funds the auditors were looking for turns
out to have been the tip of an iceberg. According to official records uncovered
by The Angaza File in months of investigations, at least US$9.4 billion of
state funds had been stashed in nearly 6,700 unaudited accounts in the Central
Bank of Egypt (CBE) and — illegally — in a number of state-owned commercial
banks, and spent by the end of fiscal year 2012/13.
Insiders say these accounts are used to stash
stolen state funds that are never relayed into Egypt's treasury or national
budget, but instead serve as the private piggy banks of generals and other
senior officials at state organs across the bureaucracy. This enables them to
collect bonuses off the books, away from the eyes of regulators and their
subordinates.*
La corrupción heredada y sistemática durante el régimen de
Hosni Mubarak no ha sido corregida y sí, en cambio, mandado el mensaje de que
se podía actuar con completa impunidad en el país en nombre de la
"seguridad". El escándalo es mayúsculo y es previsible que tenga
consecuencias para los estamentos militares y del ministerio del Interior, que
es el principal afectado. Existe un gigantesco entramado que no ha sido
desmontado y que hace que los militares y la Policía se hayan convertido en un
estado dentro del estado y en fuente de control de la economía del país a
través de negocios nada claros, de la promoción de negocios en sectores que
controlan en los que las ganancias se pierden por agujeros, mientras el país
lucha por sobrevivir a su crisis de años.
En Egypt
Independent señalan:
These events took place one year before
billions of dollars of Gulf aid poured into Egypt and one year after the
military-backed uprising of June 30, 2013 led to the removal of ex-President
Mohamed Morsi, according to the story’s findings.
The 7,000-word investigation by Nizar Manek and
Jeremy Hodge is being heavily poured over on Twitter. The story digs into the
finances of ministries and state organizations across Egypt’s sprawling
bureaucracy, focusing especially on the Interior Ministry, Armed Forces and
state enterprises such as the Suez Canal Authority, which featured prominently
in the recent investment summit in Sharm El-Sheikh. Officials have said they
expect the foreign currency-generating, army-affiliated Suez Canal Development
Project to represent a third of future investments coming into the country.
In January 2014, the authors of the exposé were
forced to leave the country when Hodge, a US citizen, was arrested and briefly
imprisoned on charges of ‘spreading false news that threatens Egypt’s national
security.’
Among dozens of sources interviewed, the story
quotes government insiders saying these ‘slush funds’ have been used to stash
stolen revenues that never make their way into Egypt’s treasury or national
budget. But instead, the story reports, these funds are ‘private piggy banks’
controlled by generals and officials.**
La acusación de divulgar "falsas noticias", que es
un auténtico sarcasmo en Egipto, o de atentar contra la seguridad del país se ha
utilizado para silenciar las críticas o impedir las denuncias. El caso parece
imparable y veremos cuáles son las reacciones, a quién le achacan ahora las "conspiraciones"
para desestabilizar al país.
Daily News Egypt nos trae, en cambio, la noticia de que otro
policía, acusado de torturar hasta la muerte a un joven en Alejandría, liberado
por los jueces. La muerte del joven se produjo antes de 2011, en la época de
Mubarak, y el policía fue sentenciado en 2012 a 15 años de cárcel por extraer confesiones
mediante tortura. Ahora la perspectiva ha cambiado y se está sacando de la
cárcel a todos los que fueron condenados durante el periodo de intento de
renovación tras la revolución. Pero esa liberación de un torturador es un
indicador claro de cuál es el camino que el estado egipcio ha elegido. Si se ha
ido exonerando de todos los delitos a Hosni Mubarak, sus hijos y sus
colaboradores, ¿por qué condenar a los que actuaban bajo su protección?
El escándalo de los fondos "perdidos", robados por
los que deberían velar por su seguridad y prosperidad es de proporciones enormes
y veremos cuál es la reacción del gobierno y de los partidos y ciudadanos.
Egypt
Independent señala:
These findings on ‘special funds’ could cause
jitters among official circles as the government prepares to receive tens of
billions in aid and investment after the Sharm El-Sheikh summit, which
attracted international investors and world leaders and guarded praise from
donors including the International Monetary Fund.
Mid-last year, the Finance Ministry sought to
value the size of these special funds and concluded they were not above $3.8
billion. This represents a $5.6 billion discrepancy, according to the report's
findings, adding that the Finance Ministry did not respond to the
inconsistency.
A source close to the Central Bank of Egypt,
who wishes to remain anonymous, told the authors of the report that generals in
the Interior and Defense ministries, as well as senior bureaucrats elsewhere,
are "free to siphon off national budget funds."
"The monopoly on information is the main
issue," the source added.
The issue of special funds and their relation
to diverted monies includes international aid contributions. In June 2013,
whilst tracking down the whereabouts of 1 billion euros in EU aid, a 50-page EU
Court of Auditors report discovered LE36 billion (4 billion euros) in a series
of unauditable 'special accounts' existing outside the state budget. But the
Luxembourg-based EU finances watchdog’s auditors also said the LE36 billion
figure was likely much higher, and ‘may even have increased recently.’
Manek and Hodge’s investigation discloses for
the first time figures from the CAO’s own records, which put the size of
Egypt’s special funds much higher, potentially heightening EU and donor
worries. These reports are "effectively secret," according to the
story, because there is still no parliament and the reports are only provided
to President Abdel Fattah al-Sisi.**
El caso abre una nueva perspectiva sobre por qué no se
celebran las elecciones egipcias al señalar que no hay un parlamento que
fiscalice las cuentas y ante quien se deba rendir cuentas. El gobierno de
Al-Sisi sigue sin convocar las elecciones un año después de haber sido elegido.
Su compromiso es realizarlas antes de que finalice el año 2015, pero tal como
se están poniendo las cosas, quién sabe. En cualquier caso, el parlamento
resultante no será más que una parodia de diversidad puesto que el diseño lo
deja reducido a una proporción ridícula de personas que puedan llegar al
parlamento sin el aval institucional de la presidencia.
El periódico señala que esta cuestión era conocida, pero que
nadie se había atrevido a investigarla anteriormente. Ha sido la labor de los
dos informadores, Manek y Hodge, la que ha aportado la información sobre estos
negocios de los altos mandos y las cuentas bancarias perdidas. Mada Masr recoge algunos detalles de
la investigación:
Part of the money allegedly stolen by Interior
Ministry top brass is said by insiders to have come from a series of secret
bank accounts used to stash opaquely administered funds collected directly by
the ministry in exchange for services, from traffic fines to the sale of
license plates, and various forms of extortion police mete out to Egyptian
citizens. Officially, these funds are used to pay for ministry expenses,
including the purchase of uniforms, food and equipment. According to insiders,
the seven senior Interior Ministry officials even stole from police pension
funds which officers pay into for themselves through monthly contributions from
their meager salaries of around a hundred dollars a month. One of those
Interior Ministry staffers told The Angaza File that these accounts are usually
managed internally by “inexperienced, trustworthy people promoted to these
positions through favoritism who will bury certain numbers.”*
Con todas esta información y la que queda por aflorar, se
pueden producir conflictos de intereses graves en el interior de los
ministerios, la judicatura y el mismo gobierno. El imperio económico de los militares en Egipto no es nuevo. Eso hace
inexplicable esta especie de fascinación egipcia con sus militares, a los que
saben "oscuros" pero por los que se dejan seducir. Quizá haya que ir
a formas más profundas de análisis para entender esta permanente contradicción
entre lo que se les muestra y lo que pueden ver si abren los ojos.
Vuelve otra vez a la actualidad las conversaciones del presidente
al-Sisi que fueron filtradas a principios de año. Adquieren una nueva
significación a la luz de las informaciones:
In early 2015, Sisi himself was drawn into
scandal when an audio recording was leaked from his time as defense minister in
early 2014. The recording features an alleged leaked conversation in February
in which the then-defense minister is heard talking with Major General Abbas
Kamel, his chief of staff, funneling Gulf aid into private accounts operated by
the Armed Forces abroad in the Gulf and outside the purview of the Central Bank
of Egypt. “We need 10 placed in the army account,” Sisi said, according to the
recording, which Sisi tacitly alluded to in a pre-recorded televised speech in
February, but did not deny its authenticity. “Those 10 will be for the state.
We need another 10 from the UAE and 10 more from Kuwait.” Sisi never specifies
where the latter two “10s” are intended to go. (Middle East media reports have
interpreted “ten” as meaning US$10 billion). Kamel, seemingly taken aback by
Sisi's brazenness, asks, “This is a large amount, how will they be able to send
it?” To which Sisi responds, “Why don't we open our own office there?” Kamel
then asks, “And they can deposit directly into the account?” and Sisi answers,
“Yes.”*
La gran pregunta es ¿qué vía le queda a Egipto para librarse
de la corrupción de sus "liberadores"? Si aumenta la presión sobre ellos,
aumentará también la represión y la violencia en una espiral indeseable y de
trágicas consecuencias.
Los deseos del régimen son perpetuar el "estado
profundo", el verdadero poder de Egipto, la combinación de poder militar y
economía corrupta sostenidos por un aparato represor que elimina los opositores
encarcelándolos.
El temor a que adquieran protagonismo social las fuerzas
civiles que se manifestaron durante la revolución hace que se haya asumido el liderazgo
retórico del patriotismo para enganchar a los menos informados y volverlos
contra aquellos que atacan la raíz de la corrupción.
Los egipcios hicieron la revolución "contra Mubarak"
y ese fue su error, no ver qué Mubarak solo era la punta del iceberg, que fue
una pieza sacrificada provisionalmente para poder salvar el gigantesco imperio
oculto que ha producido el enriquecimiento ilícito de unas minorías. Egipto
está condenado a no poder sacudirse ese yugo, que muchos aman y besan en su fantasía
nacionalista, de la que no quieren renegar.
Mientras tanto se sigue encarcelando a las personas que
tienen la osadía de denunciar la manipulación, los negocios oscuros, las
represiones y torturas. Se denuncia y encarcela, se insulta, a aquellos que dicen
que no ven el traje del emperador. Su lucha es triste porque combaten contra el
peor enemigo: la ceguera amada.
*
"Opening the black box of Egypt's slush funds" Mada Masr 28/05/2015
http://www.madamasr.com/sections/economy/opening-black-box-egypts-slush-funds
**
"Report: Govt officials using state coffers as 'private piggy bank'"
Egypt Independent 28/05/2015
http://www.egyptindependent.com//news/report-govt-officials-using-state-coffers-private-piggy-bank
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